Logiczna Alternatywa uruchamia Pogotowie Obywatelskie

Nasze projekty
19.06.2017

19 czerwca Stowarzyszenie Logiczna Alternatywa uruchomiło serwis internetowy pogotowieobywatelskie.pl. Za jego pośrednictwem wszyscy mieszkańcy Krakowa, którzy czują się osamotnieni w walce o swoje prawa, mogą uzyskać bezpłatną pomoc i porady prawne.

– Uruchomienie Pogotowia Obywatelskiego to pokłosie naszej poprzedniej akcji, polegającej na udzielaniu bezpłatnych porad prawnych w sporach mieszkańców z deweloperami – wyjaśnia Łukasz Gibała, lider Stowarzyszenia Logiczna Alternatywa. – W ciągu miesiąca od rozpoczęcia akcji zgłosiło się do nas ponad 100 osób. Ponieważ Krakowianie przychodzili także z problemami niedotyczącymi zabudowy Krakowa, postanowiliśmy rozszerzyć naszą działalność – dodaje Gibała.

Sprawy, z jakimi do LA już w tej chwili zgłaszają się mieszkańcy, są bardzo różne. – Czasem jesteśmy w stanie pomóc już w trakcie rozmowy telefonicznej, kiedy nie wiadomo na przykład kogo spytać o legalność wycinki drzew. Ale część spraw wymaga większego nakładu pracy. Tak jest w przypadku osób w trudnej sytuacji materialnej. Zjawiła się u nas na przykład wielodzietna rodzina bez mieszkania. Dzięki naszej pomocy udało im się uzyskać lokal gminny i już mają dom. Do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie, bo każda jest inna – opowiada Aleksandra Szulc z zespołu prawnego LA.

Stowarzyszenie zwiększyło do trzech osób liczbę prawników, którzy do tej pory zajmowali się sprawami mieszkańców, a także poszerzyło zakres tych spraw. Do Pogotowia Obywatelskiego może zgłosić się każdy Krakowianin prowadzący spór z aparatem urzędniczym lub firmą deweloperską. W tym celu trzeba skorzystać z formularza zamieszczonego na stronie internetowej www.pogotowieobywatelskie.pl lub umówić się na spotkanie z prawnikiem – telefonicznie albo po prostu odwiedzając siedzibę LA przy ul. Królewskiej 63. W ten sposób można zgłosić np. podejrzaną wycinkę drzew, wulgarne pseudograffiti, dziurę w drodze, zaśmiecony park lub też po prostu opisać swój problem prawny. Do korzystania z formularza internetowego zachęcał na dzisiejszej konferencji prasowej Filip Cieślik, jeden z prawników LA, który demonstrował nowy serwis internetowy. – Zgłoszenie przez formularz pozwala na dokładne opisanie sprawy, ale też na załączenie skanów dokumentów, które jej dotyczą. Dzięki temu już przed spotkaniem z mieszkańcem możemy się z nimi zapoznać i zastanowić się nad sposobami rozwiązania konkretnego problemu – mówił Filip Cieślik.

Pogotowie Obywatelskie ma służyć nie tylko rozwiązywaniu bieżących problemów Krakowian, ale także wspierać energię tych, którzy chcą zmieniać miasto. – Jesteśmy otwarci na sugestie i dobre pomysły dotyczące tego, jak sprawić, by w mieście żyło się lepiej. Dla większego komfortu Krakowian stworzyliśmy stronę internetową, za pomocą której można wygodnie przesłać nam swój pomysł o dowolnej porze – przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Będziemy wspierać ciekawe inicjatywy i rozwiązywać problemy, które utrudniają mieszkańcom funkcjonowanie w mieście – mówi Agata Szopińska, prawniczka Pogotowia Obywatelskiego.

– Widząc, jak bardzo osamotnieni w sporach z miejską biurokracją są dziś Krakowianie, nie mogliśmy zostawić ich samym sobie – mówi Łukasz Gibała. – Niestety w Krakowie urzędnicy nie zawsze stają po stronie mieszkańców. Często jest wręcz przeciwnie. Dlatego jesteśmy do dyspozycji wszystkich, którzy potrzebują pomocy i czują się skazani na nierówną walkę w sprawach miejskich. Doradzimy, pomożemy napisać pisma, będziemy interweniować w ich imieniu. I zrobimy to bezpłatnie. Bo kochamy Kraków i chcemy pomagać Krakowianom – podsumowuje lider LA.